Методичні рекомендації та вимоги до підготовки і проведення занять з мовленнєвого спілкування з дітьми
раннього та дошкільного віку
1. Складовими змісту роботи з мовленнєвого розвитку дошкільників є:
Якими мають бути настільні ігри
Як урізноманітнити ігрову діяльність дітей
Чому протягом багатьох років настільні ігри не втрачають актуальності? Тому що захоплюють гравців емоційністю, жвавістю та варіативністю. Словесні, логічні, стратегії, квести — усі жанри по-своєму цікаві. Також ці ігри універсальні — підходять як для сімейного дозвілля, так і для організації діяльності дошкільників у дитячому садку. Тож відкриваймо коробку, вивчаймо правила, розкладаймо поле та занурюймось у чарівний світ гри.
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРЕДМЕТНО-РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА
В ДНЗ №4 «Дельфін»
Правильно організоване предметно - розвивальне середовище сприяє соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку. Тому створення в нашому дошкільному закладі повноцінного розвивального предметно-ігрового середовища та забезпечення відповідної позиції вихователя в організації діяльності дітей – провідний засіб реалізації завдань сучасної освіти. Середовище має бути джерелом збагачення дитячої діяльності.
Одна з основних умов створення розвивального середовища для дітей дошкільного віку у нашому дошкільному заклад діє опора на особистісно-орієнтовану модель взаємодії між педагогом і дітьми.
. Групи обладнані ігровими зонами, які відповідають віку дітей та програмовим вимогам. Іграшками групи забезпечені в достатній кількості.
Основними вимогами до обладнання ігрових куточків (центрів, зон) у групах є:
усі іграшки, матеріали, атрибути, предмети-замінники об'єднуються за функціональними ознаками відповідно до різних видів предметно-ігрової діяльності дітей (сюжетно-відображувальної, будівельної, рухової тощо);
більшість дидактичних матеріалів, іграшок та картинок єполіфункціональними, тобто використовуватися по-різному, залежно від мети діяльності;
усі іграшки, незалежно від їхньої класифікаційної приналежності, групуються так, щоб вони відповідали за розмірами одна одній, зростові дітей і стаціонарному предметному оточенню, в якому малята зазвичай граються;
розвивальне середовище містить як відомі дитині компоненти, так і нові, незнайомі, які забезпечують її пізнавальний розвиток. Поповнюючи обладнання в куточку, вихователі дотримуються принципу поступового ускладнення, тобто вносять в групу нові іграшки та ігри згідно з вимогами програми та тими знаннями, яких діти набувають на заняттях. Кожну нову іграшку обов'язково обіграють, робити дітям сюрприз;
рівень інформативності середовища досягається урізноманітненням тематики (від приготування їжі для ляльки до її лікування тощо);
предметно - розвивальне, ігрове середовище у всіх вікових групах є динамічним і мобільним для того, щоб діти вчилися активно ним користуватися, а також щоб забезпечувати їм свободу дій. Усе обладнання постійно поновлюється, видозмінюється і легко переноситися з одного центру в інший.
З метою забезпечення всебічного розвитку дітей у вікових групах ДНЗ створено предметно - розвивальне середовище відповідно до вимог та віку дітей. Для кожного вікового періоду предметно - ігрове середовище особливе.
Облаштування розвивального середовища для дітей раннього віку в дошкільному закладі починатися з роздягальні. Щоб зробити її затишною і привабливою, на шафках малюків, в яких зберігаються їх речі, наклеєні різні тваринки, а зверху на них розміщено саморобки виготовлені з підручного матеріалу вихователями та батьками вихованців, які привертатимуть увагу малюків. На стінах роздягальні розміщено символіку закладу, ілюстрації або картини із зображенням пір року чи панно на різні теми.
Розвивальний простір групового приміщення передбачає створення спеціальних осередків. Педагогами всіх вікових груп створено такі куточки та центри предметно-розвивального середовища:
- куточок природи і дослідництва – де знаходяться кімнатні рослини, обладнання для догляду за ними, інвентар для роботи у куточку природи, матеріали для ручної праці, дослідно-експериментальної діяльності дітей у природі, ігровий природний матеріал для виконання завдань з теорії розв'язання винахідницьких завдань (ТРВЗ)
- куточка книги - художня дитяча та енциклопедична література, ілюстрацій до казок, альбомні листи для замальовок
- куточка СХД – де наявні папір різної форми, кольору, гуаш, олівці, фломастери, кольорова крейда, штампи, губки, клей, глина, пластилін та інше
- ігрових центрів - іграшки, предмети-замісники, атрибути для сюжетно-рольових ігор: ,,Лікарня”, ,,Магазин”, ,,Перукарня”, ,,Їдальня” та ін.
- осередок розвивальних ігор - конструювання, дидактичні ігри, мозаїки, лото, настільно - друковані ігри, конструктори та інші.
Територія нашого дошкільного закладу також є складовою розвивального простору. Працівники закладу постійно її оновлюють відповідно до пір року та до віку дітей.
На території нашого дошкільного закладу виділено такі тематичні зони:
екологічна стежина;
город;
сад;
куточок лісу;
зона спортивних ігор;
водойма ( басейн);
куточок казки.
Отже, предметно - розвивальне середовище для дитини є важливою умовою ефективної підготовки її до майбутнього самостійного життя. Розвивальне середовище ДНЗ №4 ,, Дельфін” організоване так, аби спонукати дитину до виконання активних дій відповідно до її життєвого ритму, фізичних та психічних можливостей.
Складові опису передового педагогічного досвіду
-
Актуальність досвіду (обґрунтування необхідності вивчення досвіду з точки зору завдань, поставлених державою перед закладом освіти.
-
Теоретична база досвіду (теоретичні ідеї та положення, які є обґрунтуванням його практичної значимості).