Пошук інформації на сайті

Меню сайта

МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОЇ ЛІНІЇ

 «ДИТИНА В СЕНСОРНО-ПІЗНАВАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ»

 Базовий компонент дошкільної освіти спрямовує зусилля батьків, педагогів, практичних психологів на розвиток творчого потенціалу дитини, що має свої особливості в дошкільному дитинстві, на своєчасне підтримання досягнень індивідуальної своєрідності неповторного життєвого шляху дитини, забезпечення психолого-педагогічного супроводу розвитку дитини у дошкільні роки. Результатом освітньої роботи дошкільного навчального закладу є компетентності дитини, що проявляються в різних видах діяльності. Дитину можна вважати компетентною, коли вона обізнана, розуміє, вміє, усвідомлює, здатна, дотримується, застосовує, виявляє ставлення, оцінює. Якісний розвиток усіх психологічних досягнень дитини, який характеризують комплексним визначенням «дошкільна зрілість», передбачає здатність дитини проявляти особистісну активність у всіх специфічно дитячих видах діяльності — ігровій, пізнавальній, художньо- образній (малювання, ліплення, аплікація, конструювання, спів, слухання музики, хореографічні рухи, танці, інсценізація) як на репродуктивному (за зразком), так і на творчому рівнях. Компетентність дошкільників у розумовій діяльності засвідчується їх здатністю: • розмірковувати; • аналізувати; • порівнювати; • узагальнювати; • обчислювати; • класифікувати; • упорядковувати висловлювання; • висувати елементарні гіпотези.

Методичні рекомендації щодо розвивального предметно-ігрового середовища до сюжетних ігор в ранньому віці:

-       відповідність предметів вікові дітей та їх функціональним можливостям;

-       відповідність кількості іграшок кількості дітей;

-       наявність сюжетних іграшок;

-       відповідність сенсорним еталонам;

-       яскравість різнокольоровість іграшок, предметів замінників, їх відповідність чітким геометричним аналогам;

наявність універсальної зони з тунелями, кубами з отворами для лазіння і підлізання

       СЕМІНАР  - ПРАКТИКУМ

Тема: «Технологія ознайомлення дошкільників з явищами природи в процесі пошуково – дослідницької діяльності в ІІ половину дня»

Мета заходу:  розширити знання педагогів, щодо використання технології ознайомлення дошкільників з явищами природи в процесі пошуково  -  дослідницької діяльності з дітьми в ІІ половину дня та створення необхідного предметного середовища у групі.

Обладнання: слайди, пісочний годинник, «піщинки», фішки, матеріал для вправи «Мозковий штурм».

                               План роботи:

  1. Вправа: « Привітання»  (потиск руки)
  2. Вправа: «Мої очікування» (пісочний годинник)
  3. Вправа: «Мозковий штурм» (пошукова діяльність)
  4. Інформаційний блок: «Технологія ознайомлення дошкільників з явищами природи»
    1. Висловлювання вчених(слайд №1)
    2. Дослідницька поведінка – стиль життя сучасної дитини (слайд №2)
    3. Головне завдання дошкільного закладу (слайд №3)
    4. Три рівні реалізації дослідницького навчання (слайд №4)
    5. 4 етапи дослідження (слайд №5)
    6. Знання, уміння і навички дослідницького пошуку(слайд №6)
    7. Структура дослідження (слайд №7)
    8. Сучасні технології організації дослідницької діяльності. (слайд №8)
    9. Обладнання для експериментування (слайди №9,10)
  5. Практична частина: «Скласти план роботи з дітьми  з пошуково – дослідницької діяльності в ІІ половину дня» (робота в підгрупах)
  6. Домашнє завдання. Презентація досліду.
  7. Вправа: «Чи справдились мої очікування» (враження від семінару)

                                     Хід заходу:

І. Вступна частина.

                     Доброго дня, шановні колеги,

                      вітаю Вас на нашому семінарі – практикумі.

Вправа: « Привітання»  (потиск руки)

Ведуча:  Один мудрець порівняв життя людини з величезною піщаною пустелею, в якій кожна піщинка – це неповторна мить, миттєвість, яка змінюється, губиться в бурхливому потоці життєвих негараздів.

   Наше засідання – це теж маленька піщинка вашої педагогічної діяльності.

    Тому пропоную взяти ці маленькі піщинки і озвучити свої очікування від сьогоднішньої зустрічі. І якщо ваші очікування, наприкінці нашої роботи справдяться – ви перенесете їх в нижню частину годинника, якщо – ні, то залишите її на місці.

2. Вправа: «Мої очікування» (пісочний годинник)  

3.Давайте з вами пригадаємо: що ж таке дослідницько – пошукова діяльність. Вправа: «Мозковий штурм»

4. Інформаційний блок.

    Виховне значення природи важко переоцінити. Спілкування з природою позитивно впливає на людину, робить її добрішою, м’якше, будить в ній кращі почуття. Особливо велика роль природи у дітей.    Ознайомлення дітей з природою вимагає постійного спілкування з нею.

   В думці сплинули  слова мудрого педагога: «Дитина за своєю природою  - допитливий дослідник, відкривач світу» (слайд№1)

   Будуючи свою «Школу радості»  для дошкільнят з урахуванням безпосереднього спілкування із природою Василь Олександрович    Сухомлинський справедливо вважав за необхідне вводити малят у світ довкола себе, щоб вони щодня відкривали у ньому щось нове, щоб кожен крок дітей був «подорожжю до початків мислення та промови – до чудесної природної краси», щоб кожна дитина виростала «мудрим мислителем і дослідником, щоб кожен крок пізнання  облагороджував серце і загартовував волю»

   Хочу також пригадати слова Я.А. Коменського: «Початок пізнання завжди витікає із відчуття. Тому варто починати навчання не із словесного тлумачення про речі, а із реального спостереження за ними»

  Дослідницька поведінка розглядається як стиль життя сучасної людини. Тому формувати таку поведінку треба з дитинства. (слайд №2)

   Головне завдання дошкільного закладу – підтримати і розвинути у дитини інтерес до досліджень, відкриттів та створити для цього необхідні умови (слайд №3)

   У сучасній педагогіці, за ступенем самостійності дитини, виділяється 3 рівні реалізації дослідницького навчання (слайд №4)

Етапи дослідження (слайд №5)

   Маленькому досліднику для вирішення дослідницьких завдань та розвитку дослідницьких здібностей необхідні спеціальні знання, уміння і навички дослідницького пошуку (слайд №6)

   Давайте пригадаємо структуру дослідження: її мету та завдання

(слайд №7)

Назвіть мені сучасні технології організації дослідницької діяльності (слайд №8)

Пам’ятки для педагогів: «Обладнання для експериментування» (слайди №9, 10)

А зараз пропоную перейти до практичної частини нашого семінару. Для цього ми маємо поділитися на 2 команди за кольором наших фішок (зелених та синіх)

  5.   Практична частина: «Скласти план роботи з дітьми  з пошуково – дослідницької діяльності в ІІ половину дня» (робота в підгрупах)

Доповнення: під час планування роботи з дітьми використовувати екологічну стежину біля садочка, використавши карту – маршрут «В гості до Екологознайки» з такими зупинками «Яскравий квітник» (дослідити суха чи волога земля) або «Запашний квітник», «Таємниче озеро» ( ігри з піском та водою),  «Макове зернятко» (дослідити що квітам потрібно для росту),  або зупинка: «Дівчина – калина», застосувавши дидактичні ігри «Жива – нежива природа», «Що де росте?», «Що спочатку, а що потім», «Портрет квітки», «Кому потрібна допомога?», «Що потрібно цій рослині?»

Також цікавою і пізнавальною для дітей буде гра «Закінчи речення»

1.Щоб город перекопати, що беруть до рук? (лопату)

2. Потім з рук у м’яку грядку висіваємо… (зернятко)

3. Щоб зернятко ожило, треба сонце і… (тепло)

4. А чому рослина сходить, бо корінчики п’ють… (воду)

Пізнавальна гра «Віночок» (якого кольору квітка, на що схожа, які пелюстки, листя, який має запах)

Наприклад в ІІ половину дня з дітьми можна запланувати  спочатку бесіду «Від лану до столу», а потім: розгляд сюжетних картинок  та складання  « логічного ланцюжку», щоб всі побачили шлях від зернинки до хліба. Читання оповідання Сухомлинського «Коржик і колосок» та бесіда за його змістом: Хто ж був головний?; Д/Г: «Впізнай на смак», «Чарівний мішечок». Праця: посіємо насіння для пташок (висівати овес), висівання насіння салату, гороху. Індивідуальна робота: пересаджування квітів.

Зі старшими дітьми можна запропонувати екскурсію в теплицю (як обігріваються рослини), на поле – зимування рослини озимини  під снігом. Бесіда про багаторічні квіти – цибулини нарцисів та тюльпанів та на прогулянці дослідити їх під снігом чи під землею.

Рухливі ігри: «Хто перший відшукає квітку, дерево».

Читання твору В.О.Сухомлинського: «Як прокинулось макове зернятко»

6.   Напередодні семінару ви отримали домашнє завдання: презентувати дослід. Запрошую бажаючих.

7. Висновок. Вправа: «Чи справдились мої очікування»