Комунікативно-діяльнісна технологія навчання
О. Леонтьєв вважав, що процес навчання є процесом діяльності дитини, спрямованим на становлення свідомості особистості в цілому. Саме це і є діяльнісним підходом в освіті. Процес навчання є завжди навчанням діяльності. Включення дитини в навчальну діяльність на основі методу рефлексії створює умови не тільки для формування в неї готовності до саморозвитку, а й для формування стійкої системи знань і системи цінностей (самовиховання). Під комунікативно-діяльнісною технологією маємо на увазі не сукупність методів, а покрокову діяльність, яка приводить до бажаного результату, що можливо лише з опорою на об'єктивні стійкі зв'язки різних аспектів освітнього процесу.
Реалізація цієї технології дає достатньо високу гарантію позитивного результату; опис досвіду в тому вигляді, який можна перенести в умови роботи з дітьми (незалежно від досвіду вихователя, його освіти тощо).
КДТ передбачає певну послідовність кроків. Назвемо їх.
Мотивація діяльності — організаційний момент заняття (для старших дітей може бути всередині заняття). На цьому етапі створюється умови для виникнення в дітей внутрішньої потреби включення в навчальну діяльність ("хочу"), виділяється змістова область ("можу"): добре побажання, моральна підтримка, девіз, загадка, бесіда, повідомлення тощо.
Перша частина заняття — комунікативна діяльність. Етап спілкування. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності. Цей етап передбачає підготовку мислення дітей до навчальної діяльності: актуалізацію знань, умінь, навичок, достатніх для виконання завдань; вправляння у відповідних розумових операціях.
Рекомендації щодо проведення: колективний полілог, комунікативна взаємодія, бесіда, введення емоційного компонента: "яскрава пляма", похвала тощо. Постановка мети й формулювання (або уточнення) теми заняття.
Друга частина заняття — етап пізнавальної діяльності. Постановка завдання. Побудова проекту подолання труднощів ("відкриття" дітьми нового)Плануються завдання на збагачення, актуалізацію та активізацію відповідної лексики, вводяться нові слова, терміни, поняття.
Рекомендації щодо проведення: спонукання дітей до пізнавальної активності, використання матеріальних і матеріалізованих моделей.
Третя частина заняття — етап перетворювальної діяльності. Первинне закріплення набутих знань у зовнішньому мовленні. Дітям пропонують у формі комунікативної взаємодії розв'язувати типові завдання із застосуванням нового способу розумових дій із проказуванням алгоритму в зовнішньому мовленні.
Рекомендації щодо проведення: комунікативна взаємодія з опорою на вербальну й знакову фіксацію, побудова "мовленнєвих ланцюжків", змагання, ігрові ситуації тощо.
Четверта частина заняття — етап оцінно-контрольної діяльності. Самостійна робота за зразком (еталоном). На цьому етапі переважає індивідуальна форма взаємодії: старші дошкільнята самостійно виконують завдання з використанням нового способу дій, здійснюють самоперевірку, покроково порівнюючи зроблене зі зразком, самі оцінюють свою роботу.
Емоційна спрямованість етапу полягає в організації ситуації успіху, що заохочує дітей до подальшої навчальної діяльності. По завершенні фіксується відповідність результатів діяльності поставленій меті й окреслюється мета наступної діяльності.
Введення на занятті творчих завдань потребує від вихователя ретельної підготовки, точного дозування матеріалу, чіткої організації, розробки прийомів стимулювання мовленнєвої активності як молодших, так і старших дошкільнят.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН ЗАНЯТТЯ
- Етап спілкування. Мотивація. Презентація теми заняття
Мета: зосередити увагу дітей на завданні і зацікавити ним; забезпечити розуміння вихованцями змісту наступної діяльності, тобто розуміння того, чого можуть досягти на занятті, чого від них очікує вихователь. Тут доречними будуть запитання, короткі історії, невеличке завдання-проблема тощо (близько 3 хв).
2. Етап пізнавальної діяльності. Отримання необхідної інформації
Мета: дати дітям достатньо інформації, щоб на її основі вони могли виконати практичне завдання (актуалізація знань). Доречне невелике опитування (близько 5хв). Вихователь виступає у ролі транслятора, фасилітатора, перебуває "над" дітьми).
3. Етап перетворювальної діяльності. Інтерактивна вправа — центральна частина заняття
Мета: практичне засвоєння матеріалу. Послідовність проведення цього етапу: інструктування — повідомлення про мету, кількість часу на виконання завдання; ознайомлення з правилами та послідовністю дій; з'ясування необхідності індивідуальної допомоги; об'єднання у групи за певною ознакою' (критерієм) або розподіл ролей; виконання завдання (вихователь — організатор, консультант, ведучий, перебуває поруч або разом із дітьми тощо); презентація результатів роботи (близько 12хв).
4. Етап оцінно-контрольної діяльності
Мета: обговорення виконаної роботи з метою усвідомлення дітьми її значення, звернути увагу на те, чи відповідають очікуваним здобуті результати. Запитання до дітей: про що дізналися? Як це можна буде використати в подальшому? (Близько З хв).
Систему завдань, пропонованих дітям, можна умовно назвати "Про що ми дізналися? Чого ми навчилися?".
Для позначення ступеня досягнення поставленої на занятті мети доречно використати спеціальні сигнали — кольори, знаки, шкали тощо. Такий прийом дає вихователеві унікальну можливість, зберігаючи на занятті єдину цільову установку, варіювати різні способи навчання. Тому, крім визначення й формулювання пріоритетної мети, слід задавати характер ігор та вправ, обов'язково урізноманітнюючи їх від заняття до заняття, що підтримуватиме в дітей інтерес до навчальної діяльності, даватиме їм позитивні емоції.