Читання оповідання Василя Сухомлинського
«Як Сергійко навчився жаліти»
(духовно – інтелектуальна лабораторія «Зернинки» , група «Дельфінчики», керівник С.ВМукан)
Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей уважно слухати літературний твір, зокрема на морально-етичну тематику, вдосконалювати вміння узагальнювати почуте, висловлювати власну думку, давати оцінку герою. Закріплювати в словнику назви основних почуттів, емоцій, розповідати про ситуації, пов’язані з ними.
Розвивати загальнолюдські моральні якості: милосердя, співчуття, чуйність. Виховувати доброзичливість ставлення до інших людей, що мають фізичні вади.
Матеріал: портрет В. Сухомлинського, збірка «Джерела доброти», картинки з зображенням різних емоційних станів, картинки з зображенням різних предметів.
Хід заняття
І. Вступна частина.
Запропонувати дітям закрити міцно очі і запитати:
- Що ви бачите? Що відчуваєте?
Пройдіть декілька кроків.
- Вам було легко йти? Чому?
- А скажіть, що я роблю (показує будь-який рух)? Ви здивовані?
Відкрийте очі, сядьте на стільчики і погляньте на портрет:
- Хто це? Які твори В. Сухомлинського ви вже знаєте?
Мотивація: Сьогодні ми послухаємо його оповідання «Як Сергійко навчився жаліти» і ви зрозумієте чому заняття розпочиналося із заплющування очей.
Запитання до тексту:
- Про кого розповідає автор? Куди пішов Сергійко?
- Кого хлопчик зустрів? Якою була дівчинка?
- Чому її слова дивували Сергійка?
- У який момент він зрозумів і поспівчував дівчинці?
Дидактична гра: «Мовчазний актор».
З поданих зображень емоційних станів ( сум, страх, жаль, радість, байдужість, злість, здивування) першим бажаючим дітям-акторам пропонується вибрати знайоме, відтворити його перед однолітками не називаючи, а тим потрібно відгадати, назвати та показати. В кінці гри вибирається найкращий актор та знавець почуттів (той що все відгадав)
- На вашу думку, які почуття відчував хлопчик? А які дівчинка?
- Чи є негативні герої у оповіданні?
- Якби у вашому дворі була така дівчинка чи хлопчик, ви хотіли б їм допомогти? Як це можна зробити? (Роздуми дітей)
Давайте потренеруємось гуляти разом – фізхвилинка в парах - , де одна дитина поводир, а інша «незряча». Діти за бажанням діляться на пари, вибирають відповідні ролі, за вказівкою вихователя виконують різні рухи (стрибки, присідання, обходження предметів та інше).
Дидактична вправа « Опиши предмет».
Дітям – поводирям пропонується описати предмет так, щоб «незрячий» друг міг відгадати. Після обміну ролями, вправа повторюється. Вкінці вихователь пропонує всім закрити очі і уявити як шумить листям вітер, дзюрчить струмочок, хлюпочуть хвилі, їде автомобіль.
Вправа «Малюємо разом», діти взявши олівець у двох (поводир та незрячий) малюють знайомий обом предмет або сюжет. Далі вибирають кращу.
ІІІ. Заключна робота.
- Як називалося оповідання, що ви слухали? Хто його написав
- Чи сподобалося воно вам? - Вам сподобалося гратися у двох?
- Що вашій парі вдавалося робити найкраще?
- Хто на вашу думку працював сьогодні найкраще?
- Пропоную вам придумати продовження оповідання і розповісти нам усім на прогулянці.