Мета: формувати уявлення дітей про воду, як матеріальне середовище, про те, що вода є скрізь навколо нас. Продовжувати знайомити дітей з різними властивостями води. Поглиблювати знання про значення води для життя всього живого на землі; задовольнити природну допитливість, інтерес до наволишнього, вчити обґрунтовувати свої судження. Сприяти розвитку мовлення. Виховувати бережливе ставлення до природи і бажання берегти багатства рідної природи.
Хід заняття:
Привітання з гостями
Сюрпризний момент
Отримали електронного листа – прохання про допомогу «За тридев’ять земель, за тридев’ять морей, з маленької кринички зникла вода. Хто може допоможіть!».
- Малята, на вашу думку, чи потрібно нам відгукнутися на сигнал допомоги?
- А за допомогою чого ми можемо дізнатися, що таке жива вода?
- Пригадайте, на якій планеті ми живемо?
- У мене є для вас сюрприз, який допоможе відшукати живу воду. Він схожий на кулю. Це маленька модель нашої планети.
- Діти, без чого не можна жити на землі? (сонце, повітря, вода)
Загадка:
Відома здавна рідина
Усяк її вживає
Буває хмаркою вона
Пушинкою буває
Бува, як скло – крихка, тверда
Звичайна …
- Погляньте на глобус, що означає на ньому жовтий колір, зелений, блакитний?
- Де ще знаходиться вода? (розгляд таблиці «Вода в природі») (Відповіді дітей)
Розповідь вихователя
- Вода займає дуже великі території на нашій планеті. Ви бачите на глобусі скільки блакитного та синього кольору. Якщо всю планету умовно поділити на 4 частини, то три з них складає вода. Діти, а може не потрібно її так багато? Помиляється той, хто так думає. Води на планеті стільки, скільки потрібно, щоб наша планета не замерзла. Влітку сонечко нагріває воду, а взимку вода віддає своє тепло землі. Без води на планеті настали б холоди і сильні морози. Тоді все живе загинуло б.
Розгляд таблички «Кому потрібна вода?» (Відповіді дітей.)
- Глобус-чарівник запросив нас у лабораторію маленьких природолюбів, щоб дізнатися про властивості живої води. Під час дослідів ми допоможемо повернутися їй до кринички.
І дослід - «Чи має вода запах?»
ІІ дослід – «Чи має вода смак?»
- Чи можна воді надати смаку? (пропонує скуштувати воду зі склянок з розчиненим цукром, сіллю і лимоном)
- Який ви смак відчули?
Висновок: смак води залежить від того, що в ній розчинено.
ІІІ дослід – Зануримо кольорову паличку в склянку з водою. Чи бачимо ми паличку?
Висновок: вода прозора.
ІV дослід – три склянки з чистою прозорою водою. В одній з них вимиємо пензлик з червоною фарбою, в другій – зеленою, в третій – синьою. Від чого залежить колір води?
Висновок: колір води залежить від барвника.
V Дослід – «А чи має вода форму?» В прозорі пташки різної форми і розміру скляною міркою наливаємо однакову кількість води. Вода має форму тієї плішки в якій знаходиться.
- А що відбувається з водою, якщо її лити не в пляшку, а просто так?
Вода розтікається, утворюються плями різної форми і розміру.
Висновок: вода не має форми.
VІ дослід – «Як вода може литися?» : вона може капати, литися однією, або кількома ціпками.
На столі жолоб, наливаємо трішки підфарбованої води, щоб було добре видно, куди вода тече (жолоб під кутом)
- Вода тече вгору, чи вниз?
- А тепер наливаємо воду в інший край жолоба. Чи тече водо вгору?
- Висновок: вода тече згори вниз.
Всі висновки підтверджуються дітьми символами-позначками.
Психогімнастика «Я краплинка дощу».
Пропоную дітям послухати казку про маленьку краплинку води.
Була зима. Блищав сніг. Хлопчик гуляв на вулиці і побачив на будинку бурульку. Вона була дуже гарною «А може вона солодка, як цукерка?» подумав хлопчик, і захотів її посмоктати. Палицею влучив у бурульку. Вона впала. Хлопчик схопив її, хотів посмоктати, але бурулька заговорила до нього.
- Бери мене до рота, не треба! Я розкажу тобі багато цікавого.
- Ти мабуть чарівна бурулька?
- Так! Я зачарована і заморожена. Дякую що врятував мене. Прошу не губи мене! Я дуже люблю стрибати, бігати як ти. Я була веселою краплинкою води, і плавала з сестричками по річках і морях. Вітер не давав мені спокою. А я, краплинка, тікала від нього. Якось тихого літнього дня вітер виприснув мене на гаряче каміння, я обернулася парою і полетіла в небо. Я літала в хмарі, раптом налетів вітер, я швидко падала на землю дощем, і напувала її. Потім я виринала на світ веселим джерелом. Тоді потрапила у довгі темні труби, там було дуже багато води.
- Нічого страшного! – говорили сестрички, - це звичайний водопровод, і скоро ми виллємо на світ. – і ось раптом відкрили кран, мене налили в чайник, і поставили на підвіконні.
- Щож зі мною буде? Так гаряче! – заплакала краплинка! Швиденько підібралася до кінчика чайникового носа, і з іншими подружками вилетіла крізь кватирку.
На дворі зима, вітер підхопив, і вже краплинка впала білою сніжинкою на дах будинку, заплакала, сльози замерзли і перетворилися на бурульку. Бурулька замовкла, і хлопчик відчув, як вона тане у нього в руках. Трішечки тепла, я знову оживаю і йду далі. Дякую за тепло твоїх рученят. Згадай мене коли плаватимеш у річці, побачиш росу і дощик.
Підсумок за казкою: (під час казки викладаються картинки за змістом)
Отже кожна краплинка води є коштовним даром природи. Вона напуває землю, а земля годує людину. Шануючи безцінний скарб – воду, всі разом будемо її шанувати та берегти.
Підсумок заняття