Поради педагогам щодо планування дослідів із дітьми:
Мотивація – один із ключових моментів успішності дослідницької діяльності.
- Дослідницька діяльність будується за концентричним принципом: до одного і того ж об'єкту повертаються багато разів, додаючи до відомих знань і умінь – нові.
- Важливою вимогою під час проведення експериментування є безпека об'єкта для дітей.
- Випадкові експерименти підготовки не вимагають: підготовкою слугує постійна самоосвіта за розділами біології, географії, краєзнавства тощо.
- Вихователь має бути психологічно готовим до систематичного розглядання у природі нового і цікавого.
- Підготовка до проведення запланованих спостережень і експериментів починається з визначення вихователем дидактичних задач.
- Експериментування від випадку до випадку набагато небезпечніше, ніж систематичне проведення дослідів.
- Експериментування будується від принципу «Від простого – до складного».
- Педагог має у кожний конкретний момент усвідомлювати рівень сформованості у дітей необхідних навиків і не перевищувати їх реальних можливостей при виконанні експериментальних дій.
- Усі незнайомі складні процедури засвоюються у такій послідовності:
- дію показує педагог;
- дію повторює або показує хто-небудь із дітей (при чому той, хто може помилитися);
- інколи помилку свідомо робить вихователь, це надає можливість сконцентрувати увагу на вірогідність помилки;
- дії здійснюють усі разом у повільному темпі (педагог має можливість проконтролювати роботу кожної дитини);
- дію повторює дитина, яка не припуститься помилки;
- дія стає знайомою, і діти здійснюють її у звичайному темпі.
- Педагог має гарно знати індивідуальні особливості дітей, уміти прогнозувати їх поведінку у тій чи іншій ситуації.
- Один із факторів, що провокують дисциплінарні порушення, є гіперопіка зі сторони дорослого і вимоги тиші і порядку.
- Для успішного керівництва експериментальною діяльністю від педагога вимагається уміння бачити весь колектив і розподіляти увагу між окремими дітьми.