« Дитина – дзеркало сім’ї.
Як у краплі води відбивається
сонце, так і у дітях відбивається
моральна чистота матері й батька».
О.В. Сухомлинський
« Вихователь має бути творцем,
і якщо його праця лише ремесло,
то немає в світі важчого ремесла»
С. Русова
Нетрадиційні форми роботи з батьками вихованців ДНЗ
(з досвіду роботи ДНЗ №4 «Дельфін»)
Організація повноцінної взаємодії педагогів і батьків є сьогодні одним із найважливіших завдань, що стоїть перед колективом нашого дошкільного закладу.
В ДНЗ №4 «Дельфін» відбувається активний пошук і впровадження таких форм взаємодії з родинами вихованців, які дали б змогу досягти реального співробітництва.
Головне завдання дитячого садка у роботі з батькам - підвищення педагогічної освіти батьків шляхом організації та проведення інформаційно – педагогічних заходів, як одного із принципово важливих чинників успішного розвитку та виховання дітей дошкільного віку.
З досвіду роботи ми переконались, що з сучасними батьками більшість традиційних форм педагогічної просвіти (лекції, доповіді, загальні консультації тощо) є малоефективними.
Тому основна робота з батьками закладу проводить через використання інноваційних форм роботи таких, як: «Школа молодих батьків», «Клуб сімейного дозвілля», консультативний пункт «Допоможемо завтрашньому школяреві», постійно діючий семінар – практикум для батьків « Інноваційний світ дошкілля ». Кожен захід має свій план, положення ( за необхідністю), напрями діяльності, постійних слухачів та учасників.
Найбільш доцільною формою педагогічного всеобучу батьків у нас в дитячому садку вважається «Школа молодих батьків» ( керівник Ш пілівенко Н.В.., вихователь раньої групи). Під час проведення якої педагог відходить від традиційного монологу (лекції, бесіди), поєднує індивідуальну роботу з групами батьків та педагогічне спілкування з окремими членами сім’ї. Широко залучає психолого-педагогічне консультування членів сімей з питань навчання і виховання дітей, тестування й анкетування батьків. Організовує тренінги, практикуми, рольові ігри тощо, які спрямовані на встановлення в сім’ях міцних морально-етичних зв’язків між дорослими і дітьми, атмосфери взаєморозуміння, співробітництва, емоційної співпричетності один до одного.
Організовуючи роботу з батьками у формі «Клубу сімейного дозвілля» три рази на рік ( керівник Халяпіна О.М., керівник музичний) , ми враховуємо запити та інтереси батьків, які виявляємо під час анкетування на початку навчального року. Потім складаємо орієнтовний навчально-тематичний план. На засідання клубу обговорюємо виявлені проблеми та шляхи їх вирішення. Ознайомлюємо батьків з творчим життям дітей у закладі. Запрошуємо на засідання гостей, дитячі творчі колективи , яскравих та цікавих людей нашого міста.
Заслуговує на увагу робота в закладі консультативного пункту «Допоможемо завтрашньому школяреві» ( керівник Бойченко І.М., вихователь старшої групи) з питань виховання дітей та підготовки їх до школи. До роботи пункту ми залучаємо вчителів школи та психолога, лікарів, інших спеціалістів, від яких батьки отримують компетентні консультації з питань, що їх хвилюють.
В нашому закладі використовуються і інші інтерактивні форми роботи з батьками такі, як:
- Спільні акції з батьками та дітьми «День добрих справ», «Місячник благоустрою», «День довкілля».
- Випуск сімейних газет «Ми любимо спорт», «Буду я природі другом», «Вихідний день нашої сім’ї».
- Виставки фоторобіт виконаних дітьми та їх батьками «Маскарадний костюм», «Дизайн дитячої кімнати», «Віконечко в природу».
- Дні відкритих дверей. Які організовуються у закладі двічі на рік у кожній віковій групі. Під час яких батьки відвідують заняття, розваги, режимні моменти, приймають участь у різноманітних акціях.
Найбільш ефективним та актуальним інтерактивним методом співпраці з батьками педагоги закладу вважають метод проектування, який активно впроваджують в освітній процес.
На думку колективу проектна діяльність унікальна, адже мало того, що вона інтегрує кілька методів навчання і виховання, також вона дозволяє активно залучати в освітній процес батьків. Хочеться відзначити, що залучення батьків до спільних проектів, позитивно впливає на встановлення дитячо – батьківських відносин, на активність батьків у спільній освітньо – виховній роботі.
Педагоги закладу разом з батьками працюють, як над короткостроковими проектами, так і над довгостроковими.
Першими впровадженні в практику роботи закладу проекти :
- «Імідж ДНЗ» ;
- «Батьківські родзинки для кожної дитинки».
Цікавою формою налагодження довірчих відносин і взаєморозуміння ДНЗ з сім'єю є виставки спільної творчості дітей, батьків та вихователів на різні теми. Проведення таких виставок, як: «Осінній вернісаж», «Ой весела в нас зима», «Весна – красна », «Літо радісна пора, любить літо дітвора!» стало стимулом розвитку естетичних почуттів наших вихованців, стимулом до спільної діяльності дітей і батьків.
Однією з форм забезпечення єдності суспільного та сімейного виховання є створення інформаційних видань для батьків. Особливою популярністю користується журнал «Балакунчик» ( редактор Мукан С.В. вихователь середньої групи). Батьки мають можливість отримувати необхідну методичну допомогу з питань виховання та навчання дітей, довідатись про події, що відбуваються в дитячому саду. У підготовці журналу батьки беруть безпосередню участь. В одній з рубрик журналу вони діляться сімейним досвідом, щодо виховання та розвитку дітей.
Велику увагу в закладі ми надаємо плануванню індивідуального підходу в роботі з багатодітними, неповними та неблагополучними сім’ями. В нашому дитячому садку є родини з яких у нас одночасно виховується троє і більше дітей. Батькам складно відвідувати всі батьківські групові збори, відкриті заняття тощо.
На думку нашого колективу більш вдалими формами роботи для таких сімей стануть відкриті дні у вікових групах у різні дні тижня , листування з вихователями, відвідування консультативного пункту та загально - садового «Клубу сімейного дозвілля» . Ми вважаємо що дитячий садок повинен стати багатодітним, неповним та неблагополучним сім’ям надійною опорою та партнером, активно пропагувати весь позитивний досвід виховання в сім’ї.
Взаємодія вихователів і батьків в нашому закладі стало необхідною умовою всебічного розвитку дитини, дозволило глибше пізнати індивідуальні здібності і можливості кожного вихованця.
Багато хто з батьків усвідомили важливість співпраці з педагогами . Якщо раніше ступінь включення батьків до організації освітнього процесу була низькою та складала : пасивні спостерігачі - 83%, активні учасники - 17%, то на даний момент залишаються пасивними лише 10% батьків.
Індивідуальні співбесіди з батьками показують, що багато хто з них підвищили свій рівень педагогічних знань, умінь і навичок з дошкільного виховання.
Постійний контакт з сім'єю, використання інноваційних форм роботи з батьками дозволило пробудити почуття прихильності і довіри батьків до дитячого саду, створити атмосферу спільності інтересів, емоційної взаємопідтримки і взаємопроникнення в проблеми один одного, про що свідчать відгуки батьків на сайті закладу про роботу ДНЗ №4 «Дельфін».
Педагогічний колектив і колектив батьків – це єдиний живий організм, який об’єднує спільна мета і діяльність, гуманні стосунки та висока відповідальність.
В.О. Сухомлинський писав : « Дитинство – найважливіший період життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. І від того, яке було дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло до її розуму і серце з навколишнього світу, - від цього значною мірою залежить , якою людиною стане сьогоднішній малюк».
Література
1. Взаємодія ДНЗ та сім΄ї/ уклад. Рудік О.А., Молодушкіна І.В.- Х.: Вид. група « Основа», 2013.
2. Настільна книга вихователя ДНЗ / Уклад. Швайка Л.А. - Х. : Вид. група « Основа», 2009.
3. Плануємо залюбки: Орієнтовні розробки тематичних циклів. Книга 1 / Автори – упор.: Манилюк Ю.С., Тищук Л.І. – Тернопіль : Мандрівець, 2006.
4. Перлини педагогічної майстерності вихователя/ Упор. Жебровський В.М., Удод О.А., Панасюк Т.В., Долинна О.П./ за наук. Ред.. Богуш А.М.- Тернопіль: Мандрівець, 2014.
5. Родинне сонцеколо. Методичний порадник для роботи з батьками/ Авт.- упор. Калуська Л.В. – Тернопіль: Мандрівець, 2006.
6. Сухарева Л.С. Піклуємось разом. Робота з батьками дошкільників.– 2- ге вид. - Х. : Вид. група « Основа», 2012.
7. Сухомлинский В.О. О воспитании. Сост. и авт. вступит, очерков С. Соловейчик./ Москва: Издательство политической литературы, 1982.