
Креативний розвиток дошкільнят – одне з важливих завдань Базовим компонентом дошкільної освіти.
Загальні здібності дитини, її здатність до творчості - одна з базових якостей особистості. Тому однією з важливих та пріоритетних ліній розвитку дошкільнят є креативний.
Для дитини основною діяльністю, в якій виявляється її творчість, є гра. Але гра не лише створює умови для такого вияву, а в значній мірі сприяє розвиткові творчих здібностей малюків. У самій природі дитячих ігор закладені можливості розвитку гнучкості й оригінального мислення, здатності конкретизувати та розвивати ж свої власні задуми, так і пропозиції інших дітей.
Прикладом гри для тренування творчих здібностей є гра «Чомучка». Гра призначена для розвитку дослідницької активності, вміння ставити різноманітні запитання, спрямовані на вивчення сприйнятого об'єкта.
Як матеріал для гри можна використати будь-який сюжетний малюнок, який має проблемний зміст - невідому для дитини ситуацію, подію.
У грі використовують завдання двох рівнів складності: перший рівень для дітей з не високим рівнем творчих здібностей. Дітям показують цікаві малюнки, а вони запитують про все, що незрозуміле, про все, про що їм хочеться дізнатись. Можна ставити різні умови гри - залежно від обставин. Скажімо, хто більше поставить запитань до малюнка, той і виграв. Або давати такі запитання, щоб на них важко було відповісти: якщо дорослий не відповідає на них, дитина перемогла.
Другий рівень з вищим рівнем творчих здібностей. Скласти невелике оповідання. Ті запитання, які «не потрапили» в оповідання, але є важливими для розуміння змісту сюжету, адресуйте дитині.
Почесне місце у розвитку творчої особистості займають розвивальні ігри, а саме гра-стратегія. Це складна, багатопланова діяльність, яка передбачає не тільки усвідомлення ігрового задуму, сюжетної лінії, а й певну послідовність спрямованих сукупних дій усіх учасників гри, з якими треба домовитися, об'єднати зусилля, не раз робити особистий та колективний моральний та інтелектуальний вибір. Стратегічна гра стає можливою лише за умови, що її учасники здатні передбачити можливі результати своїх дій, знаходити нестандартні способи розв'язання проблеми, планувати послідовність дій, уміють визнавати помилки та вчасно коригувати їх.
По ходу гри можна декілька разів ускладнювати завдання - «чинити» перепони, які діти мають долати.
Слід зазначити важливість пошуково-дослідницької діяльності у вирішенні завдань креативного розвитку дошкільників. Важливо так організувати діяльність дітей, щоб через дослідницьку діяльність, відкриття, розв'язання проблемних завдань, різноманітні дії з природними об'єктами формувався комплекс інтелектуальних та особистісних якостей, що сприяє становленню і прояву творчості. Останнє тісно пов'язано з практичними перетвореннями об'єктів природи, які набувають характеру експериментування, нескладної пошуково-дослідницької діяльності. Завдяки такому пізнанню природи під керівництвом педагога здійснюється глибока самостійна діяльність дітей з об'єктами та явищами, відбувається їх різноплановий аналіз, порівняння, зіставлення тощо.