Пошук інформації на сайті

Меню сайта

novunu.jpg

                                             « Дитина – дзеркало сім’ї.

                                                             Як у краплі води відбивається

                                                             сонце, так і у дітях відбивається

                                                                моральна чистота матері й батька».

                                                                                             О.В. Сухомлинський

                                                               « Вихователь має бути творцем,

                                                                і якщо його праця лише ремесло,

                                                                  то немає в світі важчого ремесла»

                                                                                                                С. Русова

Нетрадиційні форми роботи з батьками вихованців ДНЗ

(з  досвіду роботи ДНЗ №4 «Дельфін»)

    Організація повноцінної взаємодії педагогів і батьків є сьогодні одним із найважливіших завдань, що стоїть перед колективом нашого дошкільного закладу.

    В ДНЗ №4 «Дельфін»   відбувається активний пошук і впровадження таких форм взаємодії з родинами вихованців, які дали б змогу досягти реального співробітництва.

   Головне завдання дитячого садка   у роботі з батькам  -  підвищення педагогічної освіти батьків шляхом   організації та проведення інформаційно – педагогічних заходів, як  одного із принципово важливих чинників успішного розвитку та виховання дітей дошкільного віку.

       З досвіду роботи  ми переконались, що з сучасними батьками більшість традиційних форм педагогічної просвіти (лекції, доповіді, загальні консультації тощо) є малоефективними.

Тому основна  робота з батьками закладу  проводить  через використання інноваційних форм роботи таких,  як:  «Школа молодих батьків», «Клуб сімейного дозвілля», консультативний  пункт «Допоможемо  завтрашньому школяреві», постійно діючий семінар – практикум для батьків « Інноваційний світ дошкілля ». Кожен захід має свій план, положення ( за необхідністю), напрями діяльності, постійних слухачів та учасників.

    Найбільш доцільною формою педагогічного всеобучу батьків у нас в дитячому садку вважається «Школа молодих батьків» ( керівник Цвірінькало О.С., вихователь молодшої групи). Під час проведення  якої педагог відходить  від традиційного монологу (лекції, бесіди), поєднує індивідуальну роботу з групами батьків та педагогічне спілкування з окремими членами сім’ї. Широко залучає психолого-педагогічне консультування членів сімей з питань навчання і виховання дітей, тестування й анкетування батьків. Організовує  тренінги, практикуми, рольові ігри тощо, які  спрямовані на встановлення в сім’ях міцних морально-етичних зв’язків між дорослими і дітьми, атмосфери взаєморозуміння, співробітництва, емоційної співпричетності один до одного.

    Організовуючи роботу з батьками у формі «Клубу сімейного дозвілля» три рази на рік ( керівник Халяпіна О.М., керівник музичний)  , ми враховуємо  запити та інтереси батьків, які виявляємо під час анкетування  на початку навчального року. Потім складаємо  орієнтовний навчально-тематичний план. На засідання клубу обговорюємо виявлені проблеми та шляхи їх вирішення. Ознайомлюємо батьків з творчим життям дітей у закладі. Запрошуємо на засідання  гостей, дитячі творчі колективи , яскравих та цікавих  людей нашого міста.

    Заслуговує на увагу робота  в закладі консультативного пункту «Допоможемо завтрашньому школяреві»  ( керівник Суворова Т.В., вихователь старшої групи)  з питань виховання дітей та підготовки їх до школи. До роботи  пункту  ми залучаємо  вчителів школи та психолога, лікарів, інших спеціалістів, від яких батьки отримують компетентні консультації з питань, що їх хвилюють.

В нашому закладі використовуються  і інші інтерактивні  форми роботи з батьками такі, як:

-         Спільні акції  з батьками та дітьми «День добрих справ», «Місячник благоустрою», «День довкілля».

-         Випуск сімейних газет «Ми любимо спорт», «Буду я природі другом», «Вихідний день нашої сім’ї».

-         Виставки  фоторобіт виконаних дітьми та їх батьками «Маскарадний костюм», «Дизайн дитячої кімнати», «Віконечко в природу».

-         Дні  відкритих дверей. Які  організовуються у закладі двічі на рік у кожній віковій групі. Під час яких батьки відвідують заняття, розваги, режимні моменти, приймають участь у різноманітних акціях.

Найбільш ефективним та  актуальним інтерактивним методом співпраці з батьками педагоги закладу вважають  метод проектування, який активно впроваджують в освітній процес.

На думку колективу проектна діяльність унікальна, адже мало того, що вона інтегрує кілька методів навчання і виховання, також вона дозволяє активно залучати в освітній процес батьків. Хочеться відзначити, що залучення батьків до спільних проектів, позитивно  впливає на встановлення дитячо – батьківських відносин, на активність батьків у спільній освітньо – виховній  роботі.

Педагоги закладу  разом з батьками працюють,  як над короткостроковими проектами, так і над довгостроковими.

Першими впровадженні в практику роботи закладу   проекти :

-          «Імідж ДНЗ» ;

-         «Батьківські родзинки для кожної дитинки».

Цікавою формою налагодження довірчих відносин і взаєморозуміння ДНЗ з сім'єю є виставки спільної творчості дітей, батьків та вихователів на різні теми. Проведення таких виставок, як: «Осінній вернісаж», «Ой весела в нас зима», «Весна – красна », «Літо радісна пора, любить літо дітвора!» стало стимулом розвитку естетичних почуттів наших вихованців, стимулом до спільної діяльності дітей і батьків.

Однією з форм забезпечення єдності суспільного та сімейного виховання є створення інформаційних видань для батьків. Особливою популярністю користується журнал  «Балакунчик» ( редактор Мукан С.В. вихователь ІІ молодшої групи). Батьки мають можливість отримувати необхідну методичну допомогу з питань виховання та навчання дітей, довідатись про події, що відбуваються в дитячому саду. У підготовці  журналу  батьки беруть безпосередню участь. В одній з рубрик журналу вони  діляться сімейним досвідом, щодо виховання та розвитку дітей.

Велику увагу в закладі  ми надаємо плануванню  індивідуального підходу в роботі з багатодітними, неповними та неблагополучними сім’ями. В нашому  дитячому садку є родини з яких у нас   одночасно виховується  троє і більше дітей. Батькам складно відвідувати всі батьківські групові збори, відкриті заняття тощо.

На думку нашого колективу  більш вдалими формами роботи для таких сімей стануть відкриті дні у вікових групах у різні дні тижня , листування з вихователями, відвідування консультативного пункту та загально - садового «Клубу сімейного дозвілля» . Ми вважаємо що  дитячий садок  повинен стати багатодітним, неповним та неблагополучним сім’ям надійною опорою та партнером, активно пропагувати весь позитивний досвід виховання в сім’ї.

Взаємодія вихователів і батьків в нашому закладі  стало необхідною умовою всебічного розвитку дитини, дозволило глибше пізнати індивідуальні здібності і можливості кожного вихованця.

Багато хто з батьків усвідомили важливість співпраці з педагогами . Якщо раніше ступінь включення батьків до організації освітнього процесу була низькою та складала : пасивні спостерігачі - 83%, активні учасники - 17%, то на даний момент залишаються пасивними лише 10% батьків.

Індивідуальні співбесіди з батьками показують, що багато хто з них підвищили свій рівень педагогічних знань, умінь і навичок з дошкільного виховання.

Постійний контакт з сім'єю, використання інноваційних  форм роботи з батьками  дозволило пробудити почуття прихильності і довіри батьків до дитячого саду, створити атмосферу спільності інтересів, емоційної взаємопідтримки і взаємопроникнення в проблеми один одного, про що свідчать відгуки батьків на сайті закладу про роботу ДНЗ №4 «Дельфін».

Педагогічний колектив і колектив батьків – це єдиний живий організм, який об’єднує спільна мета і діяльність, гуманні стосунки та висока відповідальність.

В.О. Сухомлинський писав : « Дитинство – найважливіший період життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. І від того, яке було дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло до її розуму і серце з навколишнього світу, - від цього значною мірою залежить , якою людиною стане сьогоднішній малюк».

Література

1.     Взаємодія ДНЗ та сім΄ї/ уклад. Рудік О.А., Молодушкіна І.В.- Х.: Вид. група « Основа», 2013.

2.   Настільна книга вихователя ДНЗ / Уклад. Швайка Л.А. -  Х. : Вид. група « Основа», 2009.

3. Плануємо залюбки: Орієнтовні розробки тематичних циклів. Книга 1 / Автори – упор.: Манилюк Ю.С., Тищук Л.І. – Тернопіль : Мандрівець, 2006.

4. Перлини педагогічної майстерності вихователя/ Упор. Жебровський В.М., Удод О.А., Панасюк Т.В., Долинна О.П./ за наук. Ред.. Богуш А.М.- Тернопіль: Мандрівець, 2014.

5.  Родинне сонцеколо. Методичний порадник для роботи з батьками/ Авт.- упор. Калуська Л.В. – Тернопіль: Мандрівець, 2006.

6.  Сухарева Л.С. Піклуємось разом. Робота з батьками дошкільників.– 2- ге вид. -  Х. : Вид. група « Основа», 2012.

7. Сухомлинский В.О. О воспитании. Сост. и авт. вступит, очерков С. Соловейчик./ Москва: Издательство политической литературы, 1982.